جلد 6، شماره 4 - ( مجله سنجش و ایمنی پرتو، تابستان 1397 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 11-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (2744 مشاهده)
در این پژوهش دز نشت کرده از سوله بازرسی کامیون، دز جذب شده توسط راننده کامیون و اپراتور و ضخامت بتن مورد نیاز برای دیواره ­های سوله بازرسی به ­وسیله کد MCNPX2.6 محاسبه شده است. قسمت تولید کننده تابش ایکس سامانه‌ بازرسی کامیون شبیه ­سازی شده، شتاب­دهنده LinatronMi6 می­ باشد و فقط قسمت انتهایی این شتاب­دهنده (باریکه الکترونی برخورد کننده به آند، آند، فیلترها و موازی‌سازهای در مسیر فوتون تولید شده) شبیه ­سازی شده است. ابتدا جریان باریکه الکترونی بهینه با انرژی MeV 6 در LinatronMi6 به گونه­ ای محاسبه شده است که آهنگ دز در فاصله m 1 از شتاب­دهنده،  8 باشد، سپس آهنگ دز جذب شده توسط راننده ‌کامیون در سرعت­ های  0/2،  1،    3،  4 محاسبه شده است همچنین برای محموله کامیون سه جنس هوا، آب و آهن در نظر گرفته شده است و در هر سه حالت مقدار دز جذب شده توسط راننده محاسبه شده است. نتایج شبیه­ سازی نشان می­ دهند هر چقدر سرعت کامیون کم­تر باشد و محموله عدد اتمی و چگالی بالاتری داشته باشد، دز جذب شده توسط راننده بیش­تر می ­شود. هنگامی که سرعت کامیون  0/2 است و جنس محموله از آهن است (بدترین حالت)، mm 3 استیل و mm 10/5 سرب برای حفاظ­ گذاری اتاق اپراتور کافی می­باشد. در انتهای این تحقیق ضخامت بتن مورد نیاز برای دیواره­ های سوله بازرسی محاسبه شده است. نتایج شبیه ­سازی نشان می­ دهند cm 52 بتن در قسمت دروازه‌ بازرسی و cm 40 در بقیه قسمت­ ها کافی است تا مقدار دز نشت کرده از دیواره سوله کمتر از  5/0 باشد.
متن کامل [PDF 1405 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي